
Edukacja: Badanie psychologii poznawczej ma wpływ na dziedzinę edukacji na wiele różnych sposobów. 4 etapy rozwoju poznawczego Jeana Piageta biorą pod uwagę psychiczną i biologiczną gotowość ucznia na różnych etapach do przyjęcia różnych informacji, co nauczyciele muszą brać pod uwagę przy wyborze sposobów nauczania. Co więcej, trenerzy i edukatorzy starają się wykorzystać podejście poznawcze do prowadzenia szkoleń dla uczniów poprzez ocenę preferowanych stylów uczenia się, które mogą być wizualne, słuchowe lub kinestetyczne.
Reklama i psychologia poznawcza: Specjaliści rynkowi wykorzystują koncepcje Psychologii Poznawczej do projektowania swoich programów marketingowych, które mogą zaimponować odbiorcom i wpłynąć na ich zachowania zakupowe.
Wyjaśnia, jak ludzkie mózgi przetwarzają informacje: Ludzkie mózgi mają tendencję do przetwarzania informacji tak jak procesory komputerowe poprzez sortowanie, filtrowanie i odtwarzanie pożądanych wyników lub wywoływanie pożądanych reakcji odpowiednio (Willingham, 2007).
Korzyści i ograniczenia podejścia poznawczego
Zaletą podejścia kognitywnego jest możliwość praktycznego zastosowania w różnych dziedzinach i docenianie go za opieranie się w dużym stopniu na technikach naukowych lub eksperymentach jako głównej metodzie badań i dochodzenia. Wadą podejścia poznawczego jest to, że w dużej mierze opiera się na poznawczych lub wewnętrznych procesach umysłowych, które nie mogą być bezpośrednio obserwowane. Ponieważ ustalenia opierają się na badaniu lub studiowaniu niewidocznych procesów, teoria ta jest krytykowana za subiektywizm i brak podejścia naukowego, w wyniku czego ważność wyników badań jest wątpliwa. Teoria została również skrytykowana za to, że nie bierze pod uwagę innych czynników, które wpływają na zachowanie według Palmera i Hollina. Teoria została określona jako redukcjonistyczna, ponieważ skupia się tylko na 5 procesach poznawczych, takich jak uwaga, myśl, percepcja, pamięć i język, podczas gdy inne czynniki zostały pominięte.