Recent News
Tworzenie nowych rozwiązań

Potencjał tworzenia wartości czasami wiąże się z tworzeniem zupełnie nowej branży, takiej, w której łączą się firmy, które nigdy wcześniej nie wchodziły w interakcje. Oczywiście, nowy rynek, który je łączy, może czasami wykonać to zadanie. Ale rynek raczej nie będzie skuteczny w promowaniu tego rodzaju wymiany wiedzy i wspólnego uczenia się, które są niezbędne do stworzenia nowej branży, zwłaszcza gdy jej przyszłość jest owiana niepewnością.

Na przykład w tworzenie nowej branży mobilności nie będą zaangażowane wyłącznie firmy motoryzacyjne. W rzeczywistości, producenci samochodów mogą być jednym z mniej ważnych uczestników. Nowa branża mobilności będzie potrzebowała dostawców infrastruktury, projektantów i producentów nowych typów czujników (zarówno pokładowych, jak i wbudowanych w otoczenie), firm zajmujących się oprogramowaniem i sztuczną inteligencją (AI), rozrywką, która zajmie pasażera w autonomicznym pojeździe, a także organów regulacyjnych i samorządowych, by wymienić tylko kilku z prawdopodobnych uczestników. Dlatego też nowy ekosystem, który promuje eksperymentowanie i uczenie się między partnerami oraz pomaga koordynować ich inwestycje, jest niezbędny do uwolnienia ogromnego potencjału przyszłych rozwiązań w zakresie mobilności.

Kiedy Didi Chuxing Technology Co, chiński konglomerat technologii ride-sharing, AI i technologii autonomicznych, ogłosił w sierpniu 2018 r., że zainwestuje 1 mld USD w swoją działalność w zakresie usług samochodowych i wydzieli ją w osobną jednostkę, stwierdził: „W przyszłości Didi będzie kontynuować sieć współpracy win-win z partnerami w całym łańcuchu przemysłu motoryzacyjnego, aby zbudować nowy ekosystem transportowy zaprojektowany dla przyszłości współdzielonej mobilności.”

Tworzenie nowej wartości, jaką mogą dostarczyć strategie ekosystemowe poprzez umożliwienie tworzenia nowych pakietów produktów, nowych rozwiązań dla klientów i nowych gospodarek platformowych – a tym samym rodzenie nowych branż – brzmi atrakcyjnie. Ale dlaczego staje się to imperatywem dla coraz większej liczby firm? Odpowiedź leży w fakcie, że globalne środowisko konkurencyjne zmienia się w sposób, który wymaga znacznie szerszego zakresu zdolności, a ekosystemy oferują nowe możliwości angażowania się z innymi.

Trzy zjawiska w globalnym środowisku są szczególnie istotne dla faworyzowania strategii ekosystemowych: fakt, że klienci coraz częściej wymagają rozwiązań i doświadczeń, a nie produktów, rosnąca zawartość wiedzy w wielu produktach i działaniach biznesowych oraz nowe możliwości tworzone przez postęp w technologiach informacyjnych i komunikacyjnych.

Rozwiązania i doświadczenia klientów

Klienci chcą czegoś więcej niż prostych produktów czy usług. Wartość, której szukają, pochodzi z doświadczenia korzystania z produktu lub usługi, które są dostosowane do ich konkretnych potrzeb i preferencji. Jest to również trend na rynkach B2B, na których klienci zaczęli domagać się raczej usług niż produktów (takich jak „energia na godzinę” lub „mile użytkowania drogi” zamiast silników odrzutowych lub opon).

Dostarczanie takich doświadczeń często wymaga złożonych i zintegrowanych systemów. Weźmy na przykład coś prostego, jak nieplanowany posiłek z przyjaciółmi. Aplikacje z usługami lokalizacyjnymi na smartfonie pomogą Ci wybrać restaurację z ulubionym jedzeniem i najkrótszym czasem oczekiwania. Inne aplikacje pokazują, jak dotrzeć tam najszybszą trasą z możliwością wyboru sposobu podróżowania. Linki do mediów społecznościowych umożliwiają dzielenie się doświadczeniami lub ocenianie potraw i obsługi. Złożone łańcuchy dostaw obejmujące cały świat prawdopodobnie przyniosły egzotyczne składniki do restauracji, abyś mógł delektować się preferowanymi potrawami.

News Reporter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *